logotype
Hjälp barnfamiljer i utsatthet – ge din gåva nu

Lyssna på Guds röst

"Gud talar till oss när vi vandrar på mysiga skogsstigar, när vi omfamnar och luktar på ett nyfött barn, när vi tittar rakt ut på en magisk solnedgång. Han talar hela tiden men ofta missar vi det i våra hektiska och inbokade liv." Andakt av och med Elsa Björkqvist, kårledare för Centrumkåren i Göteborg.

Häromdagen körde jag längs E45 på väg mot matbutiken nära där jag bor för att göra min veckohandling. Jag lyssnade på en låt och texten fängslade mig så starkt, den handlade om att höra Herrens röst:

”I can hear it when the rain falls on my windowsill. On a playground where children’s laughter lives. Oh I can’t explain. But it makes me wanna cry.”

Herren talade till mig i bilen och det bokstavligen fick mig att gråta där och då.

Efter vår vigsel i min hemstad Kabwe i Zambia tog vi med alla våra gäster från Sverige till ett av världens underverk – det mäktiga Viktoriafallet. Min svärfar som nu är hemma hos Herren hade längtat efter att få höra dånet och han stod helt förundrat en lång stund inför Herrens röst. Hans röst lät som dånet av stora vattenmassor.” (Uppenbarelseboken 1:15)

Samma röst var som en stilla susning när profeten Elias mötte Herren i 1 Kung 19:12-13. Aposteln Paulus säger att alla människor har hört Herrens röst. ”Ända sedan världens skapelse har man kunnat se hans osynliga egenskaper, hans oändliga makt och hans gudomlighet i hans verk … (Rom 1: 20)

Kung David säger samma sak i Psaltaren 19:1-5, att Gud talar genom sitt skapelseverk: “Himlarna förkunnar Guds majestät, himlavalvet vittnar om hans händers verk. …”

Vi missar ofta när Gud talar till oss

I mitt arbete på vårdcentralen som läkare berättar många av mina patienter att de hittar frid och sinnesro i naturen. Gud talar till oss när vi vandrar på mysiga skogsstigar, när vi omfamnar och luktar på ett nyfött barn, när vi tittar rakt ut på en magisk solnedgång. Guds röst har inte tystnat. Han talar hela tiden men ofta missar vi det i våra hektiska och inbokade liv.

Jesus första ord efter sin uppståndelse var Frid vare med er.” Vilken tröst det gav till de skräckslagna lärjungarna som trodde att allt var förlorat. Dessa ord förvandlade deras liv från skräckslagna lärjungar bakom låsta dörrar till troshjältar som vägrade kompromissa sanningen om en Fredens Konung som var värt att leva och dö för.

Gud talar frid än idag

Det finns många röster som pockar på vår uppmärksamhet idag. Jag vill bestämma mig för att tysta de röster som skapar krig och oro i mitt inre och lyssna till rösten som bär med sig himmelsk frid ända in i evigheten. Kanske kan du och jag hjälpa de människor Gud sänder i vår väg att förmedla detta fantastiska hopp att Gud talar frid än idag.

I Psaltaren 85:9a kan vi läsa: Jag vill höra vad Gud, Herren, talar. Han talar frid till sitt folk och sina fromma, må de inte vända åter till dårskap.”

Den som tror på Jesus har rätten att kalla sig Guds barn och bli en del av Guds folk, Guds fromma. Dårskapen är att inte tro på Jesus, att fortsätta dölja sitt liv från Honom. Budskapet är: kom hem till din Far och få ett förvandlat liv i Fridsfurstens rike. Genom tro på Jesus blir vi rättfärdiga. Alltså har vi har inte längre något som skiljer oss från Gud eftersom han har tagit på sig all vår skuld och skam genom Jesu offer på korset och fört oss in i sin frid.

Lyssna till Guds röst

"Listen, listen to the texture and the tone, listen, listen. For the kindness, for the hope, listen, listen. It’s the sound that leads you home. It’s the voice of God.”

Elsa Björkqvist, kårledare  på Centrumkåren i Göteborg

 

Ska vi be för dig?

Frälsningsbön

Den som vill ta emot Jesus och tillhöra honom kan be den här bönen:

Himmelske Far, jag är ledsen för allt som jag har gjort fel i mitt liv. (Här kan du stanna upp och be om förlåtelse för något som du har på ditt samvete).

Käre Gud, förlåt mig. Nu vill jag vända mig bort från allt som är ont och fel. Tack för att du sände din son, Jesus, för att dö på korset för mig så att jag kan få förlåtelse och bli fri. Från och med nu vill jag följa och lyda honom som min Herre.

Tack för att du erbjuder mig förlåtelse och din Helige Ande. Jag vill ta emot den gåvan nu.

Gud, kom in i mitt liv med din Helige Ande, och stanna kvar hos mig för alltid. I Jesu Kristi namn. Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.