logotype
Hjälp barnfamiljer i utsatthet – ge din gåva nu

Gemenskap för alla genom Gud på Home

Många i församlingen Home Stockholm har en trasslig bakgrund men gemenskapen genom Guds Ande förenar oavsett bagage. Nu ser man fram emot hösten och gläds över att allt fler unga hittar till kyrkan. Ett sensommarläger med sol, samvaro, lek och undervisning drog igång terminen.

Soliga dagar och en del regn mötte de närmare 50 deltagarna från församlingen Home Stockholm, som startade terminen med ett härligt sensommarläger på Hjälmargården i Sörmland.  Home är en kristen församling inom Frälsningsarmén i nära samverkan med LP-verksamheten.

Kårledare Kjell Karlsten berättar om undervisningen, som handlade om att identifiera och se hur var och ens gåvor kan användas, utifrån *de olika tjänstegåvorna som beskrivs i Efesierbrevets fjärde kapitel. Det är viktigt för församlingens funktion liksom Homes grundvärderingar att varje människa är unikt skapad av Gud, att det aldrig är hopplöst och att kärleken är störst av allt.

Sumobrottning och lovsång

Men inte bara andlig spis vankades. Lördagseftermiddagen ägnades åt minigolf, sumobrottning, fiske, kanotpaddling och annat kul som Hjälmargården erbjuder.

– Plus ett ordentligt Workship-pass! Det är ett koncept som har utvecklats av våra lokala ledare Anders och Sofie Sjöberg, och innebär worship (lovsång) och workout i skön förening. Friskvård och träning för hela människan: kropp, själ och ande helt enkelt, säger Kjell Karlsten.

Porträttbild av en leende Kjell Karlsten
Kårledare Kjell Karlsten på Home Stockholm, ser fram emot en ny termin där han märker att allt fler i 20-årsåldern hittar till församlingen. Nu byggs en musikstudio där barn och unga kan skapa musik.

Guds Ande ger gemensam identitet

Personerna i Home kommer från väldigt olika bakgrunder, både socialt och etniskt. Att få vara tillsammans några dagar hjälper deltagarna att komma förbi de ytliga olikheterna och hitta den djupare samhörigheten. 

-Guds Ande fogar oss samman till en enhet. Att bättre förstå vår gemensamma identitet och vårt uppdrag skapar också samhörighet och motivation, menar Kjell Karlsten.

På lördagskvällen delade en person sin berättelse om hur tron prövas när man går igenom stora personliga förluster och den djupaste sorg. 

Många har radikalt förvandlade liv

– Majoriteten av de som utgör Home kan vittna om ett radikalt förvandlat liv. Den ena berättelsen är starkare än den andra. Det handlar både om människor som flytt för sitt liv ut ur förföljelse eller slaveri, och människor som blivit fria från droger, alkohol och annan bundenhet, berättar Kjell, och fortsätter:

– Men här är alla välkomna. Det är här, nu och framåt som räknas - vad Gud har gjort och gör i ditt liv. Vi ser och tänker inte på varandra som “tidigare muslim”, ”före detta kriminell” eller ”ex-missbrukare” utan blir Anders, Sofie eller Pontus med varandra. Vi är bröder och systrar som delar det nya livet.
Bygger musikstudio för unga vuxna

Hemma i kårens lokaler i Sundbyberg pågår nu verksamheten för fullt. I september lanseras ett nytt projekt: "Godfellas - Alla kan skapa musik". Med hjälp av fondmedel har en studio byggts där man ska arbeta med barn och ungdomar som vill skapa musik.

– Hittills har de flesta varit i åldersspannet 30-50 men nu ser vi fler unga vuxna runt 20-årsåldern - hängivna med mycket energi och stort engagemang. De kommer att påverka vad och hur vi gör och använda sina vägar att nå ut på via exempelvis Tiktok, säger Kjell Karlsten.

Böneämne att hitta barnledare

En utmaning enligt honom är att hitta ledare för den ganska stora grupp av barn som finns på kåren.

– Det är ett böneämne och ett rop från oss, till de som vill och kan hjälpa till att ge tro, hopp och kärlek till en ny generation.

Text och foto: Carina Tyskbo

*De fem tjänstegåvorna

De fem tjänstegåvorna enligt Efesierbrevet 4:11-12 (på engelska Apostel, Prophet, Evangelist, Shephard, Teacher, APEST) beskrivs såhär: ”Och han gav några till apostlar, andra till profeter, andra till evangelister och andra till herdar och lärare, för att utrusta de heliga till att fullgöra sin tjänst att bygga upp Kristi kropp.”

I Frälsningsarméns vision ”Välkom­men hem” betonas att alla kan hitta sin plats i APEST-modellen och att hela Kristi kropp behöver vara i funktion i församlingsarbetet. Läs mer om APEST-modellen här

Ska vi be för dig?

Vill du be till Gud?

Herrens bön eller Fader vår som den är mer känd för att heta, är den mest centrala bönen inom kristendomen. I den nya översättningen heter bönen Vår fader.

Enligt Bibeln var det Jesus själv som lärde ut den här bönen på ett berg i Galileen, som en del av sin bergspredikan. Händelsen beskrivs i Matteusevangeliet (Matteus 6:9-12).

Vår fader 

Vår Fader, du som är i himlen.
Låt ditt namn bli helgat.
Låt ditt rike komma.
Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen.
Ge oss idag det bröd vi behöver.
Och förlåt oss våra skulder, liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.
Och utsätt oss inte för prövning, utan rädda oss från det onda.
Ditt är riket, din är makten och äran, i evighet.
Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.