Hjälp behövande i jul - ge din gåva nu

Tre decennier i barnens tjänst på förskolan i Skövde

Förskolan Solstrålen drivs av Frälsningsarmén i Skövde och erbjuder på kristen grund en trygg och utvecklande plats för barnen, allt enligt förskolans läroplan. ”Gemenskapen och samarbetet med kåren är viktig för oss”, säger förskolechefen Brittmarie Andersson.

Det är en tidig marsmorgon i Skövde. Skuggan är ännu kylig medan långsidan på Frälsningsarméns rödbruna tegelbyggnad värms skönt av solen. Himlen är hög och blå. Ljud av skratt, rop och ”hej då pappa!” tävlar med bullret från ett vägarbete och fågelsången från syrenhäcken intill. Nyfikna frågor om fotografens kamera - det är inte var dag en tidning besöker de 20 barnen på förskolan Solstrålen, som i snart 33 år välkomnat barn i Frälsningsarméns regi.

— Hej, välkomna hit!

Förskolechefen Brittmarie Andersson kommer ut genom entrédörren iklädd svart jacka med förskolans vita logotyp på ryggen. Med sig har hon ett knippe barn. Trehjulingar, bollar och hopprep kommer i omlopp. Någon balanserar på en planka. Någon är lite morgonmulen efter lämningen men hittar snart sitt glada humör och en kompis att leka med. De tidigaste barnen har nyss ätit frukost, nu väntar som alltid ett par timmars utevistelse här på gården.

Till vänster: Förskolan Solstrålens fasad. Till höger: Förskolechefen Brittmarie Andersson som sitter och spelar gitarr.
Förskolechefen Brittmarie Andersson har arbetat på Solstrålen i många år. "Jag kände mig ledd till precis rätt plats när jag kom hit", säger hon.

Barnens lekområde välver sig kring suterrängbyggnaden med en lång rutschkana från övre nivån, där även sandlåda, gungor och klätterställningar finns. Föräldrar kommer och går, vinkar när de stängt den gula solstrålegrinden bakom sig. På Solstrålen finns tre förskollärare, två barnskötare och en lokalvårdare. Flera arbetar deltid.

— Fyrtio procent av min heltid som chef är administrativ, resten finns jag i gruppen, säger Brittmarie medan hon ber Nathan, som far runt lite planlöst, att söka upp Marlon som nog är sugen på att leka.

Med Nathan talar hon engelska. Han har bara varit ett halvår i Sverige men svenskträningen går snabbt för små barn, menar hon. Några av Solstrålens barn är tvåspråkiga, andra har bott i Sverige i hela sitt liv. Det viktiga är att skapa ett vi i gruppen.

Förskola på kristen grund

Frälsningsarmén i Skövde driver förskolan Solstrålen på kristen grund. Det betyder enligt Skolverkets regler att man inte får ha konfessionell undervisning i sin utbildning, däremot inslag och inriktning som är konfessionella och som ska vara frivilliga. Personalen kan alltså berätta om Jesus och Bibeln och sjunga till bords men inte evangelisera – eller be.

— Vi har bibeltimme en gång i veckan och berättar och dramatiserar ur Bibeln. Vid påsk har vi en påskvandring och under vårt luciafirande presenterar barnen julevangeliet i ett dramaspel för föräldrarna. Flera av familjerna tillhör olika samfund, till exempel Pingst- eller Elim-kyrkan några stenkast bort. Men vi säger alltid att man inte måste tro som vi, säger Brittmarie.

— Annars är det den gyllene regeln som präglar vårt arbete, att du ska vara mot andra som du vill bli behandlad själv, fortsätter hon.

Under åren har hon sett många fördelar med att ha förskolan i samma lokaler som Frälsningsarmén. Flera barn ur barnmusikgrupperna och kören fick lätt plats på förskolan. Och barnen på förskolan kunde i sin tur välkomnas till kårens (församlingens) aktiviteter.

— Samarbetet och gemenskapen med Frälsningsarmén är en viktig del för oss, understryker Brittmarie.

Sedan förskolan startade 1989

Förskolan Solstrålen har vuxit från 15 barn vid starten till fler heltidsinskrivna, större antal barn och en utökad personalstyrka. Verksamheten följer läroplanen för förskolor och har precis som andra regelbundna utvecklingssamtal. Föräldrasamverkan är också viktig.

— Vi gör ganska mycket tillsammans, till exempel en gemensam arbetseftermiddag, grillning, och sommarutflykter. Dagen innan midsommarafton kommer alla till mitt lantställe där vi har vårt eget midsommarfirande – det är en fin tradition, säger Brittmarie.

Själv har hon varit här imponerande länge – ända sedan starten 1989.

Barn som sitter och pysslar tillsammans i skaparrummet
Skaparrummet är populärt och har gott om plats för olika projekt. Jamal, Rebecka, Nathan och Fiona trivs tillsammans.

"Jo-oo, det går visst att åka på gräset!"

Dags för fruktstund på solsidan mot de stora fönstren in mot kårlokalen. Där innanför har en stickgrupp just samlats och hjälpsökande möter någon att tala med. Barnen bänkar sig och förskolläraren Elin delar ut bitar av äpple och apelsin. Men först sången: ”Frukt i solen idag igen, tack vår Gud som ger oss den. Amen.” När barnen mumsat en stund hamnar några i den stora korggungan, andra i klätterställningen eller glider nerför backen direkt på overallerna.

— Jo-oo, det går visst att åka på gräset! skrattar barnen.

Vid 11.30-tiden befinner vi oss inomhus. Ivriga, rödkindade barn kilar iväg till olika rum. Här finns förutom hallen, ett stort matrum och ett rejält lekrum för utklädning, kojbygge, samling och läsning. Det gränsar i sin tur till formrummet och skaparrummet, där Fiona och Rebecka just nu ritar och viker papper för fullt.

— Jag ska också göra en enhörning, säger Rebecka och hämtar fler färger till sitt papper.

— Vi är kompisar och är nästan lika gamla. Och vi har hyllorna nära varandra, påpekar Fiona, som har turkosa flätor inbakade i sina långa svarta.

I formrummet bygger Bryan, Marlon och Elnatan med lego. De söker koncentrerat bland de hundratals legobitarna för att hitta just den rätta till flygplan och rymdskepp.

— Jo, det är bra här, säger Bryan med blicken stadigt fäst på sitt bygge, som svar på frågan om han trivs på Solstrålen.

Språktema med Ljudjägaren, Ordbajsaren och Språktanten

Under terminen löper teman utifrån barnens ålders- och utvecklingsnivå. Sedan i höstas är det språktema som gäller, där gruppen bland annat går igenom och lyssnar efter ljud i texter, rim och ramsor. Barnen delas ofta upp i mindre grupper för att skapa bättre förutsättningar för lärandet.

— Just nu jobbar vi med sjukhusord. Vi har byggt upp ett litet sjukhus där barnen kan praktisera det vi lärt oss på samlingen. Och så får vi besök av Ljudjägaren, Ordbajsaren och Språktanten. I maj börjar vi så i våra odlingslådor på gården, säger Brittmarie.

I det lilla köket förbereder nu barnskötarvikarien Leana mat som kommer varm i lådor från ett storkök. Några hungriga barn kretsar runt borden i korvdoften, andra har samlats till sångstund för dem som vill. Barnskötaren Heidi Lind sitter på golvet och låter barnen välja sångkort, Brittmarie hämtar gitarren. En kulen natt, Lilla snigel och Hjulen på bussen betas av. Det viftas med händer och fingrar efter sångernas rörelser. De yngsta sitter närmast Heidi och tankar närhet.

En vikarie som hjälper ett barn som sitter och äter.
Matro är viktigt, därför äter barnen i flera olika rum. Vikarien Evelina hjälper Jamal.

Fri lek, lugn läsning och utelek

Annars är Stina Fransson den som sköter de allra yngsta blöjbarnen som just nu börjar vakna upp ur vilan i vagnarna utomhus. Hon bär in en sovrufsig, storögd pojke som håller henne hårt om halsen. Stina är sedan många år arbetsplatsplacerad från LSS Dagligverksamhet i kommunen och trivs väldigt bra på sitt jobb. Hon är en klippa på Solstrålen, menar Brittmarie.

— Ja, Stina är helt suverän med de minsta, hon vet precis hur hon ska ta dem när de är trötta, säger hon och ser på Stina.

Bordssången väljs också den av ett barn, idag blir det ”Gode Gud välsigna maten” på Bamsemelodi. Strax hugger alla in och av koncentrationen att döma är makaroner och falukorv helt rätt idag. Det är lugnt och skönt i rummet, även under lunchen delas barnen upp i olika rum. Lite senare väntas fri lek, lugn läsning och lite mer utelek innan ännu en dag passerat på Skolgatan i Skövde.

— Hej då! Heeeej då! Får vi se bilderna sedan? ropar barnen när Stridsropet tackar för besöket.

Text: Carina Tyskbo Foto: Jonas Nimmersjö

Sara Johansson med sonen Joel, 5 år:

En mamma tillsammans med hennes son. De tittar in i kameran och ler.
Sara Johansson med sonen Joel, 5 år

— Joel har gått här sedan han var 1,5 år. Vi har två äldre barn men med Joel ville vi testa ett mindre ställe. Vi är väldigt nöjda, det är tryggt, alla känner varandra väldigt väl, personalen ser verkligen barnen och Joel gillar att gå hit. Som medlemmar i Elimkyrkan är det dessutom skönt att veta att Joel har fått en bibeltimme i veckan då söndagsskolan varit stängd under corona.

Rami Al Haddad med sonen Jamal, 3 år:

En pappa som håller i sin son.
Rami Al Haddad med sonen Jamal, 3 år.

— Jamal är lite blyg så förskolelärarna betyder mycket för honom. Det här är en bra förskola, Jamal har varit här i två år och vår sjuåriga dotter gick också här. Min vuxenutbildning ligger nära förskolan och vi bodde här förut, så det var naturligt för oss att välja Solstrålen. Vi är muslimer men det spelar ingen roll, det viktiga är att alla här är snälla och bra.

Fakta: Förskolan Solstrålen i Skövde

  • Plats: Frälsningsarmén i Skövde.
  • Startår: 1989
  • Profil: Läroplanens värdegrund tillsammans med den kristna värdegrunden ska prägla utbildningen och kännetecknas av framtidstro, glädje och trygghet. Alla barn, oavsett familjens trosinriktning, ska känna sig välkomna och inkluderade.
  • Antal barn: 19-20 inskrivna.
  • Åldrar på barn: 1-5 år.
  • Antal personal: 6, varav flera deltider

Fakta: Förskolor i Sverige

  • Förskolan styrs av skollagen och läroplanen.
  • Skollagen reglerar bland annat vilka rättigheter och skyldigheter barn och deras vårdnadshavare har.
  • Läroplanen beskriver förskolans värdegrund, vad barnen ska få möta under sin tid i förskolan och vilket ansvar rektorn och förskollärarna har.
  • Utbildningen i förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande. Den ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn som deltar.
  • Utbildningen ska utgå från en helhetssyn på barnen och deras behov, där omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet. (Skollagen 2010:800 kap. 8)

Regler för konfessionella fristående förskolor och skolor

  • Undervisningen ska vara icke konfessionell och inte ha bekännelsekaraktär men utbildningen får ha konfessionella inslag.
  • Deltagandet i konfessionella inslag ska vara frivilligt.
  • Vårdnadshavarna beslutar om deras barn ska delta i konfessionella aktiviteter eller inte. (Skollagen SFS 2010:800, 1 kap. 7 §) EUROPAKONVENTIONEN
  • Staten ska respektera föräldrarnas rätt att tillförsäkra sina barn sådan utbildning och undervisning som står i överenskommelse med föräldrarnas religiösa och filosofiska övertygelse. (Artikel 2) BARNKONVENTIONEN
  • Barns rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet ska respekteras.
  • Föräldrarnas och vårdnadshavares rättigheter och skyldigheter att vägleda barnet att utöva sin rätt ska respekteras.
  • Friheten att utöva sin religion eller tro regleras lagligt av skydd av allmän säkerhet, folkhälsa, allmän moral eller andra personers grundläggande fri- och rättigheter. (Artikel 14) Källor: Regeringen.se, Riksdagen.se, Skolverket.se, Unicef, Wikiped

Artikeln har publicerats i Frälsningsarméns tidning Stridsropet nr 3 -2022