"Jo-oo, det går visst att åka på gräset!"
Dags för fruktstund på solsidan mot de stora fönstren in mot kårlokalen. Där innanför har en stickgrupp just samlats och hjälpsökande möter någon att tala med. Barnen bänkar sig och förskolläraren Elin delar ut bitar av äpple och apelsin. Men först sången: ”Frukt i solen idag igen, tack vår Gud som ger oss den. Amen.” När barnen mumsat en stund hamnar några i den stora korggungan, andra i klätterställningen eller glider nerför backen direkt på overallerna.
— Jo-oo, det går visst att åka på gräset! skrattar barnen.
Vid 11.30-tiden befinner vi oss inomhus. Ivriga, rödkindade barn kilar iväg till olika rum. Här finns förutom hallen, ett stort matrum och ett rejält lekrum för utklädning, kojbygge, samling och läsning. Det gränsar i sin tur till formrummet och skaparrummet, där Fiona och Rebecka just nu ritar och viker papper för fullt.
— Jag ska också göra en enhörning, säger Rebecka och hämtar fler färger till sitt papper.
— Vi är kompisar och är nästan lika gamla. Och vi har hyllorna nära varandra, påpekar Fiona, som har turkosa flätor inbakade i sina långa svarta.
I formrummet bygger Bryan, Marlon och Elnatan med lego. De söker koncentrerat bland de hundratals legobitarna för att hitta just den rätta till flygplan och rymdskepp.
— Jo, det är bra här, säger Bryan med blicken stadigt fäst på sitt bygge, som svar på frågan om han trivs på Solstrålen.
Språktema med Ljudjägaren, Ordbajsaren och Språktanten
Under terminen löper teman utifrån barnens ålders- och utvecklingsnivå. Sedan i höstas är det språktema som gäller, där gruppen bland annat går igenom och lyssnar efter ljud i texter, rim och ramsor. Barnen delas ofta upp i mindre grupper för att skapa bättre förutsättningar för lärandet.
— Just nu jobbar vi med sjukhusord. Vi har byggt upp ett litet sjukhus där barnen kan praktisera det vi lärt oss på samlingen. Och så får vi besök av Ljudjägaren, Ordbajsaren och Språktanten. I maj börjar vi så i våra odlingslådor på gården, säger Brittmarie.
I det lilla köket förbereder nu barnskötarvikarien Leana mat som kommer varm i lådor från ett storkök. Några hungriga barn kretsar runt borden i korvdoften, andra har samlats till sångstund för dem som vill. Barnskötaren Heidi Lind sitter på golvet och låter barnen välja sångkort, Brittmarie hämtar gitarren. En kulen natt, Lilla snigel och Hjulen på bussen betas av. Det viftas med händer och fingrar efter sångernas rörelser. De yngsta sitter närmast Heidi och tankar närhet.
Fri lek, lugn läsning och utelek
Annars är Stina Fransson den som sköter de allra yngsta blöjbarnen som just nu börjar vakna upp ur vilan i vagnarna utomhus. Hon bär in en sovrufsig, storögd pojke som håller henne hårt om halsen. Stina är sedan många år arbetsplatsplacerad från LSS Dagligverksamhet i kommunen och trivs väldigt bra på sitt jobb. Hon är en klippa på Solstrålen, menar Brittmarie.
— Ja, Stina är helt suverän med de minsta, hon vet precis hur hon ska ta dem när de är trötta, säger hon och ser på Stina.
Bordssången väljs också den av ett barn, idag blir det ”Gode Gud välsigna maten” på Bamsemelodi. Strax hugger alla in och av koncentrationen att döma är makaroner och falukorv helt rätt idag. Det är lugnt och skönt i rummet, även under lunchen delas barnen upp i olika rum. Lite senare väntas fri lek, lugn läsning och lite mer utelek innan ännu en dag passerat på Skolgatan i Skövde.
— Hej då! Heeeej då! Får vi se bilderna sedan? ropar barnen när Stridsropet tackar för besöket.
Text: Carina Tyskbo Foto: Jonas Nimmersjö
Sara Johansson med sonen Joel, 5 år:
— Joel har gått här sedan han var 1,5 år. Vi har två äldre barn men med Joel ville vi testa ett mindre ställe. Vi är väldigt nöjda, det är tryggt, alla känner varandra väldigt väl, personalen ser verkligen barnen och Joel gillar att gå hit. Som medlemmar i Elimkyrkan är det dessutom skönt att veta att Joel har fått en bibeltimme i veckan då söndagsskolan varit stängd under corona.
Rami Al Haddad med sonen Jamal, 3 år:
— Jamal är lite blyg så förskolelärarna betyder mycket för honom. Det här är en bra förskola, Jamal har varit här i två år och vår sjuåriga dotter gick också här. Min vuxenutbildning ligger nära förskolan och vi bodde här förut, så det var naturligt för oss att välja Solstrålen. Vi är muslimer men det spelar ingen roll, det viktiga är att alla här är snälla och bra.
Fakta: Förskolan Solstrålen i Skövde
- Plats: Frälsningsarmén i Skövde.
- Startår: 1989
- Profil: Läroplanens värdegrund tillsammans med den kristna värdegrunden ska prägla utbildningen och kännetecknas av framtidstro, glädje och trygghet. Alla barn, oavsett familjens trosinriktning, ska känna sig välkomna och inkluderade.
- Antal barn: 19-20 inskrivna.
- Åldrar på barn: 1-5 år.
- Antal personal: 6, varav flera deltider
Fakta: Förskolor i Sverige
- Förskolan styrs av skollagen och läroplanen.
- Skollagen reglerar bland annat vilka rättigheter och skyldigheter barn och deras vårdnadshavare har.
- Läroplanen beskriver förskolans värdegrund, vad barnen ska få möta under sin tid i förskolan och vilket ansvar rektorn och förskollärarna har.
- Utbildningen i förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande. Den ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn som deltar.
- Utbildningen ska utgå från en helhetssyn på barnen och deras behov, där omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet. (Skollagen 2010:800 kap. 8)
Regler för konfessionella fristående förskolor och skolor
- Undervisningen ska vara icke konfessionell och inte ha bekännelsekaraktär men utbildningen får ha konfessionella inslag.
- Deltagandet i konfessionella inslag ska vara frivilligt.
- Vårdnadshavarna beslutar om deras barn ska delta i konfessionella aktiviteter eller inte. (Skollagen SFS 2010:800, 1 kap. 7 §) EUROPAKONVENTIONEN
- Staten ska respektera föräldrarnas rätt att tillförsäkra sina barn sådan utbildning och undervisning som står i överenskommelse med föräldrarnas religiösa och filosofiska övertygelse. (Artikel 2) BARNKONVENTIONEN
- Barns rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet ska respekteras.
- Föräldrarnas och vårdnadshavares rättigheter och skyldigheter att vägleda barnet att utöva sin rätt ska respekteras.
- Friheten att utöva sin religion eller tro regleras lagligt av skydd av allmän säkerhet, folkhälsa, allmän moral eller andra personers grundläggande fri- och rättigheter. (Artikel 14) Källor: Regeringen.se, Riksdagen.se, Skolverket.se, Unicef, Wikiped
Artikeln har publicerats i Frälsningsarméns tidning Stridsropet nr 3 -2022