Hjälp en person i hemlöshet – ge din gåva nu

Lokala webbredaktörer

För dig som arbetar med webbplatsen som lokal redaktör på kår eller social verksamhet samlar vi här viktig information om webben, support, utveckling och vad som är på gång.

Hit vänder du dig med frågor

Behöver ni hjälp med arbetet kring er hemsida kan ni mejla till webbsupport@fralsningsarmen.se eller martin.alm@fralsningsarmen.se så ska vi försöka hjälpa er. Hit vänder ni er också om ni vill ha tillgång till instruktionsfilmer och manual. Eller om ni behöver behörighet till att redigera webben eller har tappat bort lösenordet.

Frågor och svar om lokala webbsidor

 

Varför måste varje kår ha en webbsida?

I Frälsningsarmén har alla kårer webbsidor som samlas under en gemensam webbplats. Denna webbplats fungerar som en viktig kanal för intern och extern kommunikation och insamling. Vi arbetar ständigt för att förbättra webbplatsen och göra den mer tillgänglig i via sökmotorer.

 

Kåren använder Facebook och Instagram. Räcker inte det?

Nej, med webben kan vi nå personer som inte redan följer oss och som söker information om vilka vi är och vad vi gör. Genom att utveckla fler sidor som speglar vår verksamhet på olika platser i hela landet kan fler personer hitta oss och få syn på vad vi gör.

 

Hur mycket tid ska vi lägga på webben?

Att uppdatera sidan 3-4 gånger om året vid vår, sommar, höst och jul kan räcka om kåren har lite verksamhet. Med mer verksamhet kan kåren behöva uppdatera oftare. Det som kan ta tid är att publicera ny information men sedan kan informationen ligga kvar länge.

 

Vilken information ska webbsidan innehålla?

Kontaktuppgifter samt grundläggande information om eventuellt socialt arbete och aktiviteter på kåren räcker. Förutom tid och plats för aktiviteter bör varje aktivitet ges en liten beskrivning. Tänk på att det du beskriver ska kunna läsas och förstås även av personer som inte är bekanta med Frälsningsarmén.

 

Måste vi ha bilder?

Ja, den layout vi använder kräver bild på de flesta sidor, men enkla amatörfoto tagna med mobiltelefon räcker gott.

 

Hur presenterar jag kårens aktiviteter på bästa sätt?

Det vi sett är att många kårer har för lite information om sina aktiviteter. Om vi skriver ”Hantverksgrupp kl 11”, så vet inte alla vad det är. Vem får vara med? Hur går man med? Vilket hantverk avses? Vem är kontaktperson? Ju mer vi berättar desto mer användbar blir informationen.

 

Hur beskriver jag kårens sociala arbete för hjälpsökande?

Utgå från att den hjälpsökande inte vet något om Frälsningsarmén. Alltså måste vi förklara; Vem kan få hjälp? Vad kan man få hjälp med? Hur ofta och hur mycket? Hur tar jag kontakt med ansvarig personal? Under vilka tider är personalen tillgänglig? Hjälp läsaren att hitta informationen själv så spar vi in onödig telefonsamtal till växeln på HK.

 

Hur beskriver jag kårens arbete i stort?

Tänk att du beskriver kåren för någon helt okänd person som för första gången söker information om oss. Vad Frälsningsarmén är behöver du inte förklara – där kan du länka till våra nationella sidor. Men berätta gärna om kåren och om vad som gör den speciell.

 

Hur får jag fler besökare till min kårsida?

Arbeta medvetet med sökord i rubriker. Vill vi att t ex en öppen förskola på Södermalm i Stockholm ska hittas av nya besökare, så behöver ”öppen förskola” stå i stor rubrik gärna tillsammans med ”Södermalm”. Postar vi sedan en länk i Facebook så får sidan ännu fler besökare. Google gillar länkar in och ut ifrån sidorna, så använd gärna mycket länkar.