Läsa
LÄS I ANDRA BÖCKER:
Läs s 33 i boken ”Min mening”(Folkuniversitetets förlag) https://minmening.nu/ om Maja och Oskar som går i 4:an i grundskolan.
Läs s 31 i i samma bok om Sam som går i förskolan för att få en uppfattning om vad barnen gör en vanlig dag på förskolan.
Film
Titta på några av nedanstående filmer och prata om innehållet i det ni ser och hör. Titta gärna flera gånger. Stanna filmen och förtydliga eller ställ frågor.
Filmen ”En dag på förskolan Möjligheten” på Youtube (6,35 min) som visar lite grann om vad man gör på en svensk förskola.
Filmen om en fiktiv förskola som hjälper till att förstå ett veckoschema.
Filmen ”Förskoleklass – uppdrag, innehåll och kvalitet” (9 min).
Filmen ”Morgonsamling i förskoleklassen” där sexåringar berättar om vad de gör i förskoleklassen.
Internet
Gå in https://swedish-for-all.se/sfi-steg-learning-steps/tema-forskola-och-skola/ och lär mer om svensk skola för barn.
Gå in på Skolverkets hemsida och läs mer om läroplaner och annat på https://www.skolverket.se/ (Lämpligast för dem som kan lite mer svenska.)
Prata
Intervjua någon som arbetar inom förskola, förskoleklass, fritidshem, grundskola eller gymnasium och låt deltagarna på så sätt träna sig i att ställa frågor och konversera på svenska. Be dem återberätta intervjun muntligt för gruppen eller skriftligt i en egenskriven text.
Hörförtåelse
Träna hörförståelse genom att du som lärare läser några av texterna i del 2 om barnen som går i skolan. Be deltagarna bara lyssna och inte läsa texten själva, utan här tränar de på att bara lyssna aktivt. Läs texten. Ställ sedan innehållsmässiga frågor som kan visa om deltagarna förstått det de lyssna på.