Ett exempel på hur man kan bygga upp undervisningen i del 2
ORDKUNSKAP
Ta fram och samtala kring bilder på årstider och väder i Sverige Jobba med ordförståelse.
SVERIGE-KUNSKAP
Repetera årets månader och när under året årstiderna förändras. Prata om hur naturen förändras vid årstidsväxlingar.
ORDKUNSKAP
Prata om vad det är för väder idag. Träna på ord kopplat till väder och böj eller använd orden på olika sätt:
Ett moln, många mörka moln (Substantiv). Det är molnigt (Adjektiv)
Regndroppar (substantiv). Det regnar (verb). Det är regnigt (Adjektiv). Skillnaden på duggregn och spöregn.
Snö. Det snöar. Det är snöigt.
Olika sorters snö: nysnö, kramsnö, blötsnö, skare.
Tö. Det töar. Slask. Det är slaskigt.
Halka. Det är halkigt. Det är halt.
Det blåser. Det är blåsigt.
Sol. Det är stark sol. Det är soligt.
Värme. Värmebölja. Det är varmt.
Dimma. Det är dimmigt.
Vind. Det blåser. Det är blåsigt.Gör sedan övning ”Vad heter det på svenska?” (s 11).
ORDKUNSKAP
Ta med kläder för olika årstider och prata om när under året som dessa kläder kan passa. Vilka kläder behöver barn respektive vuxna när man lever i Sverige? Här får deltagarna lära sig fler ord för olika typer av klädesplagg. Använd gärna ordkort med ord för vanliga klädesplagg som ska läggas på de olika kläderna.