Läsa
LÄS I ANDRA BÖCKER:
Läs en text på s 63 i boken ”Min mening” (Folkuniversitetets förlag) https://minmening.nu/ som handlar om Mödravårdscentralen
Internet
Lär er mer om organisationer som kämpar för kvinnors rättigheter i världen. Låt gärna deltagarna ta reda på vilka kvinnoorganisationer som finns i deras hemländer och vad de gör.
Här kommer några länkar till mer information:
https://sverigeskvinnolobby.se/medlemsorganisationer/
Utomhus
Gör ett skolbesök på Nordiska muséet och be om en specialutformad visning kring historik om synen på kvinnan och hur det märks i kläder, kroppsideal och rättigheter.
Sverige
Låt deltagarna få välja någon känd svensk kvinna och ta reda på så mycket som möjligt om henne. Redovisas muntligt eller skriftligt.
Skriva
DIKTAMEN: Gör diktamen av texten ”Diktamen: Kvinnors rättigheter”. Läraren läser en mening och deltagarna ska försöka skriva det de hör. Sedan skriver läraren upp meningen på tavlan och deltagarna får själva rätta sin text. Prata om varför orden stavas som de gör, vilka ord som är sammansatta m m .
Bilder
Använd bilder som visualiserar det ni pratar om:
Visa t ex på bilder på kvinnor i mansdominerade yrken, bilder på kvinnor som valt olika klädstilar och utseenden, kvinnor som mammor och makar men också kvinnor som arbetar och/eller har samhällsbärande funktioner. Visa gärna bilder på kända svenska kvinnor och lär er mer om dem (T ex Selma Lagerlöf och Astrid Lindgren som båda gjort mycket för kvinnosynen och kämpade för kvinnors rättigheter), men även aktuella svenska politiker och företagsledare som är kvinnor.
När ni lär om hur kvinnans kropp förändras genom livet samt om kvinnors rätt till sin egen kropp kan du även göra en Powerpoint-presentation om att gå till gynekolog, vara gravid, mödravårdscentralen, preventivmedel och abort.
Sverige och Grammatik
Gör en lång tidslinje på en vägg där ni i kronologisk ordning sätter upp några viktiga årtal om hur svensk lagstiftning kring kvinnors rättigheter vuxit fram över tid.
Passa på att jobba med tempus av verb som förändras i nutid och dåtid när ni jämför med hur det var förr och hur det är nu.
Exempel: Förr (före 1864) var det tillåtet att slå sin fru. En man kunde slå sin fru utan att han straffades för det förr i tiden. Nu är det förbjudet. Nu kan en man inte slå sin fru utan att han gör något olagligt och straffas för det om han blir dömd i domstolen. Före 1965 fick en man våldta sig fru utan att det var olagligt. Nu får en man inte göra det.
UTTAL: Jobba med att uttala årtal: 1864 (Lag mot att slå sin fru), 1965 (Våldtäkt inom äktenskap blev förbjudet), 1998 (Lagen om kvinnofrid), 1999 (Lagen mot könsstympning), 2018 (Samtyckeslagen).
Läsa
Läs en lättläst version om FN:s deklaration om kvinnors rättigheter (Kvinnokonventionen) https://sverigeskvinnolobby.se/wp-content/uploads/2016/02/Kvinnokonventionen-p%C3%A5-l%C3%A4ttl%C3%A4st-svenska-folder.pdf
Läs om historiken bakom kvinnorna i Sveriges riksdag https://8sidor.se/alla-valjare/2020/10/kvinnorna-i-riksdagen/