Ett exempel på hur man kan bygga upp undervisningen i del 3
ORDKUNSKAP
Läs den inledande texten på s 21 och lyft fram ordens betydelse i rutan.
Prata om att vi mår bra både i kroppen (fysiskt) och i tankar/känslor (psykiskt) när vi tränar kroppen.
LÄSFÖRSTÅELSE
Samtala om varför det är så viktigt för hälsan att röra på sig. Vad händer med kroppen vid fysisk aktivitet? Vad händer om man mest sitter stilla? Läs texten ”Vad händer i kroppen när vi tränar?” (s 22)
BILDER
Ta fram bilder på olika former av träning och friluftsliv. Lyft fram vad sporten kallas för men koppla också ihop träningsformen med ett verb.
Exempel: fotboll Man spelar fotboll.
Exempel: Promenad Man promenerar.
Exempel: Simning Man simmar.
ORDKUNSKAP
Gör övningen ”Vad kallas idrotterna på bilderna?” (s 23)
SVERIGE-KUNSKAP OCH LÄSFÖRSTÅELSE
Läs texten ”Idrott och motion i Sverige” (s 21).
GRAMMATIK
Öva på hur adjektiv förändras när vi jämför olika saker. Tre övningar om att komparera vanliga adjektiv utifrån bl a texten på s 22 och egna upplevelser av motion.