Ett exempel på hur man kan bygga upp undervisningen i del 1:
BILDER - ORDKUNSKAP
Träna på orden för kroppens olika delar med hjälp av bilder och kroppen. Anpassa hur ni jobbar utifrån gruppens förkunskaper!
Om gruppen består av nybörjare: Börja med att välja ut några kroppsdelar (t ex huvud, arm, hand, finger, ben, fot, öga, öra, mun, näsa) som ni lär er först. Lägg sedan till en eller ett samt vad dessa kroppsdelar heter i plural. Först därefter lär ni er fler kroppsdelar.
Om gruppen redan kan många av kroppsdelarna på svenska: Jobba med fler detaljerade kroppsdelar. Ta t ex huvudet och lär er ögonbryn, ögonlock, ögonfransar, kindben, örsnibb, näsborre o s v eller armbåge, armveck, knäskål, knäveck, vad, lår, vrist, handled m m så att deltagarna ökar sitt ordförråd.
GRAMMATIK - SUBSTANTIV
Lär om kroppsdelens namn i singular och plural. Gör övningen på s 6 och 7 i häftet där man även tränar obestämd form och hur man ändrar substantivet i bestämd form.
GRAMMATIK – ADJEKTIV
Gör sedan övningen på s 8 ”Beskriv kroppsdelarna”. Förklara att om det är Lägg till adjektiv så får man träna på detta.
Exempel: ”Ögat är brunt”, ”Näsan är liten”, ”Fingret är långt”, ”Mitt öga är blått”, ”Min mun är röd”, ”Handen är blodig”, ”Knät är blodigt”
(en-ord som t ex en arm blir alltså armen och min arm, ett-ord som t ex ett ben blir benet och mitt ben. Adjektiven böjs också utifrån detta ”Ett blodigt knä”, ”En blodig hand”).
ORDKUNSKAP & MUNTLIG KOMMUNIKATION
Betona kroppsdelar som man ev kan behöva kunna när man går till doktorn: huvudet, halsen, bröstet, nacken, axeln, knät, tån m m. Träna då på att säga ”Jag har ont i ….”, ”Det värker i …”. Låt deltagarna ge exempel. Träna också andra ord som ”huvudvärk”, ”magont”. Gör övningen i häftet som handlar om att ha ont i olika kroppsdelar (s 7 och 8).