Ett exempel på hur man kan bygga upp undervisningen i del 3
SVERIGE-KUNSKAP
Brainstorma om hur man hittar jobb. Låt deltagarna ge förslag. Skriv upp på tavlan. Berätta gärna egna erfarenheter från ditt eget liv om hur du själv gjort för att söka och hitta arbete. Be deltagare som arbetat berätta om hur de fann jobb som de haft eller har. Läs sedan texten om när Mustafa söker jobb på s 24 i häftet och grannens Sivs förslag till honom på s 25.
SKRIVTRÄNING
Träna på att skriva ett CV. Läs texten och gör övningen på sid 26-27 i häftet ser som hjälper till med detta. Använd gärna tips som finns på Arbetsförmedlingens hemsida eller andra webbplatser.
SKRIVTRÄNING
Hur skriver man ett personligt brev? Prata om vad det är och hur man kan skriva ett sådant. Gör övningarna på sidan som är att rätta Mustafas brev på s 28. Hjälps åt att förbättra det både språkligt och innehållsmässigt. Låt gärna deltagare som kan det få en hemuppgift där de ska skriva ett personligt brev.
SVERIGE-KUNSKAP & LÄSFÖRSTÅELSE
Läs om vilka tips Siv ger Mustafa på s 29 i häftet om hur han kan förbättra sina chanser att få jobb i Sverige.
ORDKUNSKAP & LÄSFÖRSTÅELSE
Titta på några exempel på platsannonser i häftet på s 30. Prata om vad orden betyder, vad det står i platsannonsexemplen och vad som krävs för att få olika arbeten. Gör övningen.
LÄSFÖRSTÅELSE & SVERIGE-KUNSKAP
Läs texten om när Mustafa erbjuds att jobba svart på s 31 och konsekvenserna av svartjobb. Samtala om det.
SVERIGE-KUNSKAP
Vad gör Arbetsförmedlingen och vilken hjälp kan man få av dem? Titta på Arbetsförmedlingens logotyp. Läs texten om Omar som går till Arbetsförmedlingen på s 33 och texten om vilken hjälp man kan få på Arbetsförmedlingen som finns i häftet på s 34.
AVSLUTNING
Avsluta temat med att repetera huvudinnehållet i vad ni har lärt er. Använd gärna bilderna i häftet eller andra bilder.
Låt deltagarna få reflektera över sitt lärande genom att göra ”Vad har jag lärt mig?” på s 34. Den kan göras muntligt gemensamt i gruppen och/eller skriftligt individuellt.