Hjälp barnfamiljer i utsatthet – ge din gåva nu

Jesus uppenbarade sig för Talita

Muslimska Talita valde varken sin egen make, klädsel, utbildning eller yrkesroll själv. Efter att ha emotsatt sig ”reglerna” för flickor och kvinnor blev en flytt från Saudiarabien det enda tänkbara. I Sverige kom hon i kontakt med Frälsningsarmén och när hon ifrågasatte den kristna tron uppenbarade sig Jesus för henne.

Talita hade en strikt muslimsk uppväxt i Saudiarabien. Hon giftes bort i ett ar­rangerat äktenskap, fick två barn och manades att bli koranlärare. Men hon triv­des inte med att lära flickor hur de skulle klä sig, täcka håret och att inte väcka uppmärk­samhet.

– Det kändes jobbigt för jag höll inte med och satte mig upp emot de reglerna. Jag för­stod inte varför Gud gett kvinnor så många förbud medan männen får göra som de vill, säger hon.

Detta orsakade drama i omgivningen, mannen begärde skilsmässa och Talita an­sågs ha dragit skam över sin familj. Under sex år studerade hon i Jordanien och under den första tiden var hon lågmäld och tillba­kadragen men snart blev hon allt modigare och mer fri och till slut tog hon av sig slöjan.

– Där började min livsvandring och jag minns hur skönt det var att känna vinden i ansiktet och håret och att kunna äta obe­hindrat, förklarar Talita.

Flydde landet efter hoten

Tillbaka i Saudiarabien reagerade omgiv­ningen på att hon nu pratade högt, skrattade och tog egna initiativ, vilket ledde till att hot riktades mot henne.

– Folk ville kontrollera och dra ner mig igen och jag kände att jag inte längre klarade av att bo i landet, säger Talita.

Hon blev tipsad om Sverige som ger skydd åt utsatta kvinnor och det nappade hon på. Väl på flygplatsen försökte personalen ringa hennes exmake eftersom en saudisk kvin­na inte kan flyga utan en man. Talita hade dock bytt informationen om hans nummer till hennes, så telefonen, som var på ljudlöst, ringde i hennes egen ficka. Slutligen släpptes hon och barnen igenom och via Qatar och Frankrike nådde de Sverige.

Kom till språkkafé hos Frälsningsarmén

Detta var år 2016 och efter bara ett par veckor fick famil­jen uppehållstillstånd. Så bjöd Frälsningsarmén in till språkkafé på kåren Templet i Stockholm. Talita var där en gång men upplevde att hon syndade och slutade gå dit mer men när hon senare ham­nade i ekonomisk knipa sökte hon stöd där.

– Jag fick mycket hjälp på Templet vilket gjorde mig trygg, men jag sa åt Daniel, som arbetade där då, att han inte fick prata om Je­sus med mig eftersom jag var muslim. Jag fick ångest och syndanöd över att tillåta namnet Jesus att uttalas i min närhet, säger hon.

När hon kom på fötter ekonomiskt ville hon ge tillbaka till Frälsningsarmén så hon började som volontär på Templet men und­vek söndagar.

Texten i en psalm fastnade

Till kåren Home, som har mö­ten på lördagar, vågade hon följa med efter­som hon inte insåg att det var en gudstjänst hon gick till. När hon förstod att flera bibelbe­rättelser även finns i Koranen mjuknade hon lite. En lördag på Home sjöng de församlade psalm 769 ur Svenska Psalmboken: ”Gud, i dina händer vilar jag i tro, vilar i din värme och din ro”, och det var något i den som på­verkade Talita. Tårarna började rinna nedför kinderna och under den kommande veckan ringde samma psalm i hennes öron ”…Du har oss försonat, Jesu Kristi död – räddar oss till liv i överflöd…” Hon sov dåligt, orkade inte arbeta och trodde att Gud straffade henne för att hon varit i kyrkan.

Fick samtal från saudiska ambassaden

Förtvivlad pratade Talita med Daniel som sa att hon kunde testa att be och fråga Gud om han ville henne någonting. Så hon gick ner på sina knän och bad att han skulle ge henne ett tecken på att han finns. Fem mi­nuter senare ringer det från saudiska ambas­saden då hennes dotter varit där för att för­nya sitt pass. Talita var rädd att exmannen anmält henne för att hon fört barnen till Sve­rige och i så fall hade de kanske tagit dottern nu eftersom hon var under 18 år. Men den enda informationen ambassaden hade var att Talita var i Sverige och studerade. En sten föll från hennes bröst.

– Jag förstod att vi var trygga här och det kändes som ett tecken från Gud. Det gjorde mig motiverad att testa det kristna livet, sä­ger Talita som fortsatte gå till kåren och tog del av en Alpha-kurs om grunderna i kristen tro på nätet.

"Jesus sa mitt namn men inte på saudiska för han visste att jag inte gillar hur namnet uttalas där – han känner verkligen mig", understryker Talita.

Uppenbarelsen

En natt då Talita låg och sov befann hon sig plötsligt vid en sjö där hon brukade sitta och ha sin egentid. Framför henne stod en vit­klädd man som hon förstod var Jesus.

– Vi pratade med varandra på saudiska (arabisk dialekt) och han berättade att han varit med mig när jag flög från Saudiarabien till Sverige. Han sa mitt namn men inte på saudiska för han visste att jag inte gillar hur namnet uttalas där – han känner verkligen mig, understryker Talita.

Inom islam tror man inte på Jesus som Guds son eller att han korsfästes för männ­iskors synder så nu undrade Talita om Jesus verkligen hade dött. Då började återigen psalmen spela i hennes huvud; ”Du har oss försonat - Jesu Kristi död”

– Jesus sa att jag skulle ta det lugnt och leva med den psalmen. När drömmen var över vaknade jag av en stark doft av rökelse i rummet. Jag prövade att tvätta mig men dof­ten bestod, det var doften av Jesus. Jag kände att jag var på rätt väg så jag tackade Gud och lovade att fortsätta vandra med honom, sä­ger Talita.

Lärjungaskola, dop och bröllop

Hon gick en lärjungaskola i S:ta Clara kyrka och i oktober 2023, ett år efter att hon blivit frälst, lät hon döpa sig. Vänskapen med Daniel utvecklade sig och i februari 2024 ringde bröllopsklockorna i Oscarskyrkan. Talita bad Gud att leda henne rätt gällande framtiden. En natt drömde hon att hon stod vid en White board och undervisade elever om ”blod och eld”, något som gjorde hen­ne konfunderad. När hon berättade om drömmen för en präst utbrast han: ”Åh, Frälsningsarmén!” På nätet hittade Talita sedan Frälsningsarméns emblem som har just texten ”blod och eld”. Strax därefter invigdes hon till frälsningssoldat.

– Det känns tryggt med Frälsningsar­mén eftersom jag känner att jag fått besked från Gud att det är där jag ska vara och jag gillar det sociala arbetet, säger hon.

Evangeliserar och leder kvinnogrupp

Hon bär stolt uniformen som visar att hon är frälsningssoldat när hon, tillsammans med S:ta Clara kyrka, sjunger och möter unga vid Stureplan på fredagskvällar. Hon har även startat en kvinnogrupp som träf­fas växelvis i Frälsningsarmén Home och S:ta Clara kyrka. Där möts de som är en­samstående och/eller har kämpat med ut­mattning, missbruk med mera.

– Jag var en av dem; trött och ensam, så jag känner med dem och tror verkligen att jag kan hjälpa dem. Det känns så fint, understryker Talita.

Nu är planen är att gå Frälsningsarméns distansbibelskola och därefter Officersskolan.

– Jag mår så bra och det här livet har verk­ligen börjat nu. Jag har fått allt jag önskat och kämpat för, säger Talita engagerat.

Text och foto: Teresia Jansson

Artikeln är publicerad i tidningen Stridsropet nr 4 - 2024

Fakta om Talita

  • Ålder: Ålder: 40 år.
  • Bor: I lägenhet Stockholm.
  • Familj: Maken Daniel, en son och en dotter.
  • Sysselsättning: Studerande, går bibelskola.
  • Hobby/Intressen: Lovsång, bibelläsning, shopping, mode.
  • Läste senast: Emotional Alchemy - How the mind can heal the heart av Tara Bennett-Goleman.
  • Favoritbibelord: Mark 5:36: ”...Var inte rädd. Bara tro.”
  • Motto: ”Tänk ordentligt innan du handlar.”
  • Det bästa med att vara frälst: Att jag är förlåten.

Psalm 769

Gud i dina händer vilar jag i tro,

vilar i din värme och din ro

Varje brustet hjärta, varje skadad själ

famnar du i nåd och gör den hel

Nära vill jag leva, nära dig min Gud

I din omsorg finner själen ro

Nära vill jag leva, nära dig min Gud

I din kärlek kan min kärlek gro

Gud i dina händer vilar jag i bön,

växer glädjens tro och hoppets frön

Du har oss försonat, Jesu Kristi död

räddar oss till liv i överflöd

Nära vill jag leva, nära dig min Gud

I din omsorg finner själen ro

Nära vill jag leva, nära dig min Gud

I din kärlek kan min kärlek gro

Ska vi be för dig?

Vill du be till Gud?

Herrens bön eller Fader vår som den är mer känd för att heta, är den mest centrala bönen inom kristendomen. I den nya översättningen heter bönen Vår fader.

Enligt Bibeln var det Jesus själv som lärde ut den här bönen på ett berg i Galileen, som en del av sin bergspredikan. Händelsen beskrivs i Matteusevangeliet (Matteus 6:9-12).

Vår fader 

Vår Fader, du som är i himlen.
Låt ditt namn bli helgat.
Låt ditt rike komma.
Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen.
Ge oss idag det bröd vi behöver.
Och förlåt oss våra skulder, liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.
Och utsätt oss inte för prövning, utan rädda oss från det onda.
Ditt är riket, din är makten och äran, i evighet.
Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.