”Släpper vi våra uttryck, blir vi något annat”
— Jag tycker det är bra att vi har de här uttrycken eftersom vi ju är Frälsningsarmén, menar Kristofer och tycker att om inte de militära uttrycken ska fortsätta användas kan hela samfundet byta namn då mycket av identiteten finns i sättet att uttrycka sig.
— Vi kan inte helt släppa våra uttryck, för då blir vi något annat, tycker också Mia-Lisa Dahlqvist. I så fall måste vi välja att bli något annat så att vi inte bara plötsligt upptäcker att det skett. Det måste i så fall vara ett medvetet val att byta riktning. Något som beskriver det yttre men ändå enbart är ett uttryckssätt får inte bli själva livet.
Kärnan är det viktigaste
Alla tre är överens om att uttrycken egentligen bara är skalet, och så länge inte kärnan ändras gör det kanske inte så mycket om uttrycken gör det eller försvinner. Frälsningsarmén finns ju främst till för de andra, de som behöver frälsning.
— William Booth var ju också villig att ändra när vi började som Kristna missionen i Östra London, säger Margaretha Andersson. Då var de villiga att ändra sig men själva ändrandet är inget självändamål utan det viktiga är att vi kämpar mot det onda och för andra människor, avslutar hon.
— Ja, det är där kärnan slutligen finns, säger Kristofer Prennmark. Det viktiga är inte hur vi krigar utan att vi krigar.
Fakta och historia om Frälsningsarméns militära uttryck
Hur Frälsningsarmén växte fram
Frälsningsarmén växte fram under slutet av 1800-talet som en rörelse vars uppdrag var att kriga mot det onda. Denna kamp tog sig fler militära uttryck. Den militära organisationen blev positiv, inte minst med tanke på att många som anslöt sig var män och kvinnor som hade god nytta av en tydlig ordning.
Kläder och titlar
Medlemmarna klädde sig i uniform, kallades soldater och rekryter och de som anställdes som pastorer och liknande fick officerstitlar efter militärt mönster. Synnerligen ovanligt för den tiden var att även kvinnor blev officerare och lekmannaledare, även de med militära titlar.
Marschen, musiken, sången och arbetet
Man marscherade efter hornmusikkårer och fanor och sångerna som sjöngs, utomhus och inomhus, innehöll ofta texter med ett militärt språkbruk. Genren kallades stridssånger. Enskilda möten för bön och uppbyggelse blev svärdslipningsmöten, officerare beordrades till olika tjänster och kallade ibland sina bostäder härläger.
Församlingarna kallades kårer och man öppnade eld på den ena platsen efter den andra. Arbetet utanför städer och samhällen blev by- och utpostkrig, räder och fälttåg arrangerades och de segrar som vanns var de nyomvända.
Avlidna
När någon avled hemförlovades man och befordrades till härligheten och en armébegravning hölls för att hedra en kämpe som segrat i striden.
Mer om titlar
Lokala lekmannaledare kallades underbefäl med titlar som fanjunkare, musikmästare, skattmästare, kvartermästare, juniorsoldatsergeant, med flera.
Underbefälen kallas nu mera underofficerare eller lokala ledare, begreppet barnsoldat har av förklarliga skäl försvunnit men fortfarande invigs de barn som blir medlemmar till juniorsoldater. Den som utbildar sig till frälsningsofficer är kadett under utbildningstiden och beordras efter två år till löjtnant. Tidigare leddes kåren av en befälhavande officer som nu benämns kårledare.
Frälsningsarméns militära uttryckssätt har ändrats och moderniserats även om många begrepp ännu används. Samfundet vill presentera och uttrycka sig så att de flesta kan förstå vad man talar om.
Text: Jonas Nimmersjö, Karin Larsson
Foto: Jonas Nimmersjö