Hjälp en person i hemlöshet – ge din gåva nu

Andakt - När livet känns övermäktigt

Tiden räcker inte till, barnen mår dåligt, jobbet är tufft, och nära är sjuka. Hur ska jag klara det? När jag ser mina brister och andras svek, känner jag att jag sjunker. Men precis som Petrus, som räddas när han ropar "Herre, hjälp mig!", kan vi ändra fokus och lyfta blicken för att få hjälp när livet känns övermäktigt.

Jag älskar havet, särskilt om det blåser. Missförstå mig rätt – jag älskar att vara VID havet, inte på havet, om det blåser. Jag älskar att stå vid stranden och låta vinden ”blåsa bort” mina bekymmer. (Om jag är PÅ havet när det blåser mår jag bara illa.) Men VID havet, eller vid vatten, mår jag bra.

Psaltaren 23 säger att Gud för oss till vatten där vi kan finna ro. Jag vet inte hur ofta du har möjlighet att lägga dig under ett träd vid en sjö eller på en varm klippa vid havet ”för att finna ro”. Jag tror att du liksom jag allt som oftast befinner dig i någon slags storm som kallas ”livet”. Därför vill jag ta dig till en bibeltext som handlar om vatten men på ett annat sätt:

Sedan befallde han sina lärjungar att stiga i båten och fara i förväg till andra sidan sjön medan han skickade hem folket. Så snart han hade gjort det gick han upp på berget för att vara för sig själv och be. Där var han ensam när det blev kväll. Båten var då redan långt från land och kämpade mot vågorna, eftersom det var motvind. Strax före gryningen kom han till dem, gående på sjön. När lärjungarna fick se honom gå på sjön blev de förskräckta och trodde att det var en vålnad, och de skrek av rädsla.

Men genast talade Jesus till dem och sade: »Lugn, det är jag. Var inte rädda.«

Petrus svarade: »Herre, om det är du, så säg åt mig att komma till dig på vattnet.«

Han sade: »Kom!« och Petrus steg ur båten och gick på vattnet fram till Jesus.

Men när han såg hur det blåste blev han rädd. Han började sjunka och ropade: »Herre, hjälp mig!« Jesus sträckte genast ut handen och grep tag i honom.

 Matteusevangeliet 14:22-31a

Hur ska JAG klara det här? Herre, hjälp mig!

Jag känner igen mig i Petrus. Utan att egentligen tänka, står han helt plötsligt på vattenytan – mitt i stormen. Allt som oftast kan jag kasta mig in i saker, drabbas av situationer och hamna i andras människors ”stormar” likväl som mina egna. Det kan vara att tiden inte räcker till, livspusslet håller inte ihop. Människor dör, barnen mår inte bra, det är tufft på jobbet och mamma är sjuk. Hur ska JAG klara det här? Jag börjar titta på mina förmågor … och det räcker aldrig – hur bra jag än är. Jag vet att när jag börjar titta ner och ser vågorna i mitt livs storm, mina tillkortakommanden, andra människors svek och elände – då är risken stor att jag sjunker. När Petrus börjar att sjunka lyfter han sin blick mot den ende som kan rädda oss. Han ändrar fokus och ger oss lösenordet: ”Herre, hjälp mig!”

Så när du känner att du nästan drunknar och är rädd i det som är ditt livs storm – lyft din blick. När jag verkligen vill ha kontakt med mina barn – vill att de ska förstå allvaret brukar jag säga: titta på mig. Lyft blicken. Låt mig se att jag har hela din uppmärksamhet.

Bön

På samma sätt vänder Gud själv sitt ansikte till mig, som vi ber i ”Välsignelsen”. Så därför vill jag be just nu: 

Att Herren ska välsigna och bevara dig. Att han ska låta sitt ansikte lysa över dig och vara dig nådig. Att han ska vända sitt ansikte till dig och ge dig av sin underbara frid – en frid som du och jag inte hittar någon annanstans. En frid som skapar lugn mitt i din storm.

Och när du ropar, viskar eller skriker Herre hjälp mig – kommer Jesus att svara dig – och sträcka ut sin hand.

Gud välsigne dig.

Marie Blomberg, kårledare, Frälsningsarmén i Borås

Filmat av: Jonas Nimmersjö

Ska vi be för dig?

Frälsningsbön

Den som vill ta emot Jesus och tillhöra honom kan be den här bönen:

Himmelske Far, jag är ledsen för allt som jag har gjort fel i mitt liv. (Här kan du stanna upp och be om förlåtelse för något som du har på ditt samvete).

Käre Gud, förlåt mig. Nu vill jag vända mig bort från allt som är ont och fel. Tack för att du sände din son, Jesus, för att dö på korset för mig så att jag kan få förlåtelse och bli fri. Från och med nu vill jag följa och lyda honom som min Herre.

Tack för att du erbjuder mig förlåtelse och din Helige Ande. Jag vill ta emot den gåvan nu.

Gud, kom in i mitt liv med din Helige Ande, och stanna kvar hos mig för alltid. I Jesu Kristi namn. Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.