Vår second handbutikskedja Myrorna vill nå ny kundkrets i city
Myrorna öppnar ny butik på Mäster Samuelsgatan i Stockholm den 25 februari. Det centrala läget hoppas man ska locka även ovana second hand-köpare. Det ställer samtidigt krav på sortiment och skyltning men nu när pandemirestriktionerna slopas hoppas Åsa Blomberg, marknads- och kommunikationschef, att försäljningen ska ta fart.
Frälsningsarméns second handbutikskedja, Myrorna, slår 25 februari upp portarna till sin 32:a butik. Den kommer trängas bland huvudstadens stora shoppingutbud och i stadsdelen Östermalm, ett stenkast därifrån, stoltserar dyra märkesvaror i skyltfönstren.
— Det känns superroligt att öppna butik mitt i shoppingmeckat. Då behöver inte kunderna aktivt söka upp oss utan folk nästan snubblar över oss och kanske väcks en nyfikenhet som gör att de går in, säger Åsa Blomberg, marknads- och kommunikationschef.
Second hand - ett alternativ till nyhandeln
Hon påpekar att Myrorna har många trogna kunder i olika åldrar, däribland studenter, men att det är vanligt att man handlar där mer ”på skoj” medan själva behovsshoppingen kanske förläggs till de mer traditionella affärskedjorna.
— För att ställa om till cirkulärkonsumtion behöver vi nå även dem som sällan eller aldrig handlar second hand och vara ett alternativ till nyhandeln, menar Åsa Blomberg.
Hon ser dem som rör sig i citykärnan som kräsna kunder som är vana vid det senaste och för att locka dem krävs rätt sortiment och modern skyltning för att påminna om nyhandelsbutikerna. Det blir inga skyltdockor och plaggen kommer exponeras luftigt och glest via klädrack som hänger ner från taket. På så vis blir det mer lättöverskådligt för kunderna som då lättare hittar vad de söker. De olika avdelningarna markeras tydligt samtidigt som såväl kläder, inredning och övriga prylar blandas snyggt i stilleben med kanske en bok och en hopvikt tröja på en möbel.
Enligt Åsa Blomberg börjar den nye second hand-shopparen ofta försiktigt med exempelvis en vas.
— Då märker man kanske att det inte var så farligt eller motbjudande och så vågar man sig kanske på ett klädesplagg också, säger hon och fortsätter:
— Den som äter mat på en fin restaurang använder ju inte nya bestick eller nytt porslin. Det är en lite rolig tankerunda.
Kända influencers handlar på Myrorna
Med sina 240 kvadratmeter är butiken en av Myrornas minsta och med tanke på den höga hyran måste omsättningen av varorna gå snabbare än vanligt och då många människor passerar platsen dagligen finns det hopp för det. Som dragplåster kommer kända influencers att handla på Myrorna och göra PR i sina egna kanaler. På själva öppningsdagen delas Myrornapåsar med rabattkuponger ut på Drottninggatan och någon vecka efter möts stockholmarna av nyheten om öppnandet på stadens reklamtavlor.
Pandemin har slagit hårt mot kedjan då färre människor rört sig ute på stan och köpkraften försvagats. Anställda har korttidspermitterats och dessutom har restriktionerna med ett maxtak för antalet personer i en butik gett upphov till köer utanför. Dessa är det inte alla som vill stå i och då blir kundunderlaget mindre.
— Vi håller tummarna för att det blir bättre nu när pandemirestriktionerna har lättat, säger Åsa Blomberg.
Myrornas överskott går till människor i utsatthet
År 2018 utsåg Handelns utredningsinstitut, HUI, det återvunna plagget till årets julklapp. Tidigare hade Myrorna nästan monopol på marknaden men på senare år när det blivit mer inne att handla second hand har fler konkurrenter dykt upp, både de som samlar in kläder och prylar och de som säljer dem.
— Men jag ser på framtiden med tillförsikt och glädje. Vi fyller en otroligt viktig roll då vårt överskott går till Frälsningsarméns sociala arbete och tyvärr är behoven där väldigt stora. Jag hoppas se mer miljömedvetenhet och medmänsklighet och jag är full av förhoppningar, säger Åsa Blomberg.
Frälsningsarméns sociala arbete innefattar stöd till utsatta barn, unga, familjer och äldre, liksom de som lever i utanförskap, missbruk och hemlöshet samt de som fallit offer för människohandel.
Förra året firade butikskedjan 125 år och det öppnades butiker i Lund och Örebro. Just nu finns inga planer på fler även om man kontinuerligt tittar efter nya lägen. Däremot genomgår butiken på Götgatan på Södermalm i Stockholm en totalrenovering. Golven byts ut och väggar och inredning kläs i nya färger. Detta kommer firas med nyinvigning i mars.
Text: Teresia Jansson